Національна академія наук України Київський університет права

Дистанційне навчання в КУП НАНУ: Попередні підсумки й перспективи

25 Вересня, 2009

«Дистанційна освіта – це форма навчання, рівноцінна з очною,
 вечірньою, заочною та екстернатом, що реалізується,
в основному, за технологіями дистанційного навчання»


Концепція розвитку
дистанційної освіти в Україні


        Національною програмою «Освіта. Україна XXI століття» передбачено забезпечення розвитку освіти на основі нових прогресивних концепцій, запровадження у навчальний процес новітніх педагогічних технологій та науково-методичних досягнень, створення нової системи інформаційного забезпечення освіти. Згідно з соціологічними даними, в Україні близько 30% навчальних закладів заявили, що вже мають або планують організувати навчання в режимі дистанційної освіти, розуміючи під останньою, проте,  найчастіше традиційну заочну форму навчання. Між тим, дистанційна освіта – це найбільш перспективна форма заочного навчання, із використанням сучасних технічних засобів зв’язку та передачі інформації, самі технології дистанційного навчання можна використовувати як в усіх формах навчання (очна, вечірня, заочна, очно-заочна), так і в усіх типах навчання (перша освіта, друга освіта, перепідготовка й перекваліфікація кадрів, семінари, тренінги тощо). Забезпечуючи свободу вибору місця, часу та темпу навчання за допомогою сучасних технологій та мультимедіа, дистанційне навчання надає молоді, яка не може поєднувати навчання з роботою або проживає у глибинці, можливості отримати повноцінну освіту; особливу роль дистанційне навчання відіграє для надання освіти особам із обмеженими можливостями, військовослужбовцям термінової служби, безробітним та навіть позбавленим волі.   Крім того, за оцінкою світових освітніх систем дистанційне навчання заощаджує значні кошти порівняно з іншими формами навчання.
        Дистанційна освіта у КУП НАНУ  започаткована  у грудні 2004 (підготовка до впровадження новітніх методів навчання розпочалася ще 2003) року, а 28 січня 2009 р. відбувся вже п’ятий випуск Центру Дистанційного навчання  Київського університету права НАНУ . До того ж кількість  наших студентів постійно зростає : 51 – у 2005-му, 79 – у  2006-му, 117 – у 2007-му, 151 – у 2008-му,  177 студентів – у 2009-му році.
       Сьогодні  у Центрі Дистанційного навчання працює  відділення перепідготовки (ІІ вища освіта) та відділення довузівської підготовки, на яких ми готуємо студентів за трьома правничими спеціальностями: цивільне та трудове право, суд адвокатура, прокуратура та правове забезпечення підприємницької діяльності. Влітку 2009 р. почав працювати мультимедійний кабінет відділення дистанційної освіти. З вересня цього року відкрите дистанційне відділення  міжнародного  права.
       З другого семестру 2008 –2009 навчального року Центр перейшов на нову платформу дистанційного навчання Moodle, що дозволяє будь-якому студентові за допомогою Інтернет-комунікацій досконало оволодіти навчальним матеріалом через забезпечення доступу до численних навчальних ресурсів та інтерактивний характер механізмів подання нових знань та контролю за їх засвоєнням (форум, тестування всіх можливих типів, глосарій, веб-ресурси, завдання, чати). Використовуючи Moodle, викладачі, у свою чергу, можуть надсилати студентам нові повідомлення, повноцінно розподіляти, збирати та перевіряти завдання, вести електронні журнали оцінок, а також регулювати за таймером час виконання завдань різного типу (поодиночний вибір; множинний  вибір; відповідь у вигляді речення; відповідь «так» та «ні»; діапазон чисел; текстова відповідь; питання на відповідність; власні варіанти відповіді). А зважаючи на те, що інтефейс нашої інтерактивної системи має можливість у будь-якому браузері 70-ма мовами світу підтримувати десятки тисяч курсів із пошуковим механізмом за ключовими словами, перспективність та зручність її застосування в навчальному процесі важко переоцінити.
          Центр провів велику та складну роботу з конвертації матеріалів лекцій з формату *DOC до формату *HTML,  зі створення автоматизованої системи інтерактивних посилань – лінків для зручності у  користуванні матеріалами.  Матеріали лекцій та тестів розташовано на нашому сайті  відповідно до навчального плану заочного відділення. Крім того, кожною кафедрою було призначено Tutor’а для подальшого підтримання курсу та насичення його новими матеріалами з кожного навчального предмету, передбаченого планом дистанційної освіти.
           У далекому 2003 р. дистанційна освіта в Київському університеті права важко усвідомлювалась в уяві пересічних викладачів університету, які первинно навідріз відмовлялись надавати матеріали своїх лекцій та тестові завдання до них. Усі наші пошуки нового, сучасного, досконалого пройшли багато стадій. Спочатку матеріали надсилались електронною поштою, потім використовували програму компанії Microsoft Class Server. Це вже було кроком вперед. Але не все влаштовувало нас та наших студентів. Нова електронна система Moodle, встановлена на нашому сервері сьогодні – дозволяє найефективніше вирішувати завдання дистанційної освіти, про що свідчить і якість дипломів Центру.
             
На сьогодні наш Центр – єдиний в Україні, що надає можливість отримати юридичну освіту дистанційно, фактично «не виходячи з дому». Усі наші випускники (серед яких – народні депутати, міністри та їх заступники, мери великих та малих міст та містечок, судді, нотаріуси, працівники правоохоронних органів, підприємці, домогосподарки, а також інваліди, для яких це чи не єдина можливість отримати бажану спеціальність), належно склали державні іспити. Зі слів Голови Державної екзаменаційної комісії, порівняно із заочниками вони були краще підготовлені до обраної спеціальності, кваліфіковано орієнтувалися у законодавстві. Вони довели, що дистанційна форма навчання має майбутнє як у Київському університеті права Національної академії наук України, так і в Україні в цілому.

Електронна преса про КУП НАНУ