Національна академія наук України Київський університет права

Скульптурні композиції проекту

22 Квітня, 2010

Серія скульптурних ескізів «Світло знання» для парку
Київського Університету Права НАН України

      
Скульптурні композиції з каменю будуть представляти собою символічний всесвіт пізнання ,який відкривається людині, що до них прагне. На цьому важкому шляху учень має перетнути багато всіляких перешкод та труднощів, має пройти велику кількість етапів свого навчання. Кожна із скульптур символізуватиме окрему частину шляху до знань, але всі разом вони створять цілісну картину істинної мудрості. Таким чином глядач, продивившись всю серію скульптур, як би пройде разом із автором весь той шлях, від початку до кінця.


«Світло знання»

Центральна композиція має назву «Світло знання», і є символом пізнання, яке дає світло людству, надихає людей до навчання, самовдосконалення, дає змогу втілити свої ідеї та задуми. Скульптура зображує жінку, яка тримає в руках сонце, промені світла якого, наче пронизують субстанцію каменю, який символізує темряву незнання. Сонце у всі часи являло собою символ життєдайної енергії, це атрибут істини, оскільки в його світлі все тайне стає явним. Так, давньому Єгипті культ сонця був перетворений в монотеїстичну релігію, і наші пращури – слов’яни, зображали сонце в образі прекрасного юнака, який щоденно народжується та помирає.

Скульптура під назвою «Берегиня» зображує символічну фігуру жінки, що оберігає знання у символі книги, яку вона обережно тримає в руках. Скульптурна постать дівчини, наче летить над світом, який стрясається від постійних війн та катаклізмів. Її плаття та волосся нагадують хмару що летить в нічному небі, огортаючи собою місяць. Вона, немовби, відсторонює собою всі лиха та негаразди від священної «Книги знань». Це та сила, що не дає знищіти накопичений людством досвід, незважаючи на всі руйнування. Адже не дивлячись на всі катаклізми, на всі світові війни та революції наша цивілізація не занепадає, а навпаки стрімко розвивається.

«Берегиня»

«Книга життя»

Третя скульптура проекту має назву «Книга життя» і зображує алегоричну фігуру янгола, символу вищої духовності, що надає духовної та моральної сили здобутим людством знанням. Янгол, наче, виростає з тієї книги, з тих літер і одухотворяє їх. Без його духовної спрямованості ті закони та теореми, які записані в книзі, навряд принесуть у цей світ хоч би часточку щастя. Вони напроти тільки підштовхнуть людство до нових війн та конфронтації (наприклад: розгадка таємниці ядра атома принесла світові атомну бомбу). Але завдяки янголу, що сидить на тій книзі, сухі знання набувають духовного змісту та спрямованості.

Скульптура «Фенікс» символізує відродження та незникаючу силу мудрості, що живе у прагненні людини до науки. Фенікс – міфологічна птаха, що має здатність спалювати сама себе, вона відома у багатьох міфологіях світу. Передбачивши свою смерть він спалює себе у своєму гнізді, а з попелу з’являється оновлений птах. Фенікс це універсальний символ безсмертя, а у китайській міфології – головний Інь-Янь символ. Вся історія людства розвивається по принципу спіралі : після кривавих війн наступають часи миру та злагоди, після інквізиції наступає доба просвітництва. І знання, як птах Фенікс, знову відроджуються з попелу.

«Фенікс»

«Навчання»

П’ята скульптура «Навчання» зображує жінку з дитиною, яка з перших днів малюка навчає його життєвій мудрості. Дитина – це символ, як людства в цілому, так і кожної окремої людини, а жінка символізує життя, яке кожен день навчає нас. Така символіка розповсюджена у нашому світі(взяти хоча б незчисленну кількість ікон Божої Матері з Ісусом). Тільки у християнській ідеї Ісус прийшов на землю вже мудрою та чистою особистістю, а в нашій інтерпретації людина народжується на світ, як чистий лист паперу – на ньому можна написати все що завгодно, і тільки від суспільства залежить що саме та буде викарбовано.

Шоста скульптура «Пастух з вівцями» символізує вчителя та його учнів. Цей прадавній (біблійний) символ зображує впорядкованість світу – хтось має згуртувати натовп, направити у правильне русло(, Мартін Лютер, Ян Гус тощо). А всі ми – то вівці, розгублені та поодинокі і, незнаючі своєї дороги, ідемо наосліп. Так само і кожна людина, вставши на шлях вчителювання, має навчитися гуртувати навколо себе учнів, бути авторитетом для них та відкривати у кожному те зерно, яке закладено в нього від природи, а не ставити всіх в один ряд. Це мабуть найважча частина шляху пізнання, адже тут людина діє не для себе, а всі свої сили віддає іншим – ми маємо поділитись нею. Саме ця скульптурна композиція завершує серію скульптур присвячену шляху людини до знань. знайшовши істину.

«Пастух з вівцями»