Національна академія наук України Київський університет права

У КУП НАН України відбувся круглий стіл «Тероризм як глобальна проблема міжнародних відносин сучасності»

27 Листопада, 2015

     25 листопада 2015 року в  КУП НАН України в рамках дисципліни «Міжнародні відносини та світова політика» відбувся круглий стіл «Тероризм як глобальна проблема міжнародних відносин сучасності» за участі студентів третього курсу напряму підготовки «Міжнародне право». Метою заходу було визначено осмислення і аналіз сучасної позиції основних акторів міжнародних відносин щодо боротьби з тероризмом у всіх його формах і проявах на прикладі подій у Сирії, що останнім часом стала одночасно і осередком терористичних атак, і територією коаліційної протидії держав-членів міжнародного співтовариства їх проявам. Нагадаємо, що громадянська війна в Сирії (Сирійське повстання, Сирійська криза) – це масовий антиурядовий рух, направлений проти президента держави Башара Асада і правління партії Баас, що з 2011 року переріс у відкритий збройний конфлікт між урядовими військами і їх союзниками з одного боку, та бійцями сирійської опозиції – з іншого. В якості третьої сторони конфлікту виступають курди, створивши де-факто автономний регіон з власним урядом. Починаючи з 2014 року на стороні антиурядових сил у конфлікті беруть участь бійці терористичної організації «Ісламська держава» (ІД), метою якої є ліквідація кордонів, встановлених при розпаді Османського халіфату, і створення ортодоксальної сунітської ісламської держави як мінімум на території Іраку і Шама (Леванта). В жовтні 2015 року в мережі була розповсюджена інформація з посиланням на аудіо-звернення, що  ІД оголосила джихад Росії і США, які залучені у сірійський конфлікт, підтримуючи уряд Асада і опозицію відповідно.
     Задля досягнення поставленої мети круглого столу студенти були розподілені на групи, завданням кожної з яких на основі наданих лектором Полівановою О.М. матеріалів (статей у авторитетних виданнях, коментарів відомих політичних аналітиків, тощо) було представлення і обґрунтування позиції конкретного впливового актора щодо конфлікту у Сирії і її аналіз з точки зору відповідності загальному міжнародному праву і договірним джерелам. Студенти розглянули позиції ООН, ЄС, США, Росії, уряду Башара Асада та ІД і підготували відповідні проекти їх характеристики.

     В ході обговорення було визначено, що центром розробки міжнародно-правових документів по боротьбі з тероризмом на сьогоднішній день все-таки залишається Організація Об’єднаних Націй, оскільки саме в її рамках підготовлений і прийнятий ряд міжнародних договорів, спрямованих на боротьбу з тероризмом, а саме Конвенція про запобігання та покарання злочинів проти осіб, що користуються міжнародним захистом, у тому числі дипломатичних агентів, від 14 грудня 1973 р., Міжнародна конвенція про боротьбу із захопленням заручників від 17 грудня 1979, Міжнародна конвенція про боротьбу з вербуванням, використанням, фінансуванням і навчанням найманців від 4 грудня 1989, Конвенція про безпеку персоналу Організації Об’єднаних Націй та пов’язаного з нею персоналу від 9 грудня 1994 р., Міжнародна конвенція про боротьбу з бомбовим тероризмом від 9 грудня 1994 та ін. Останнім документом ООНщодо протидії тероризму,одноголосно підтриманим в рамках відкритого засідання Ради Безпеки ООНза головування Президента США Барака Обами, стала Резолюція 2178 від 24 вересня 2014 року про усунення загроз від іноземних найманців-терористів. Барак Обама назвав резолюцію 2178 «історичною», оскільки вона передбачає розробку нової політики і нормативної бази для боротьби з тероризмом і рекомендує усім державам ООН збирати та аналізувати дані про поїздки людей в рамках боротьби з іноземним тероризмом, не порушуючи при цьому міжнародне право, а також провадити кримінальне переслідування своїх громадян, які їдуть за кордон як іноземні найманці для участі у бойових діях у складі екстремістських та терористичних організацій. Проблема набула дійсно глобального характеру, оскільки, за різними даними, від 12 до 15 тисяч бойовиків з понад 70 країн світу останнім часом прибули до Сирії та Іраку, щоб долучитися до боротьби на боці терористичних груп джихадистів.

     Для США, одного із найвпливовіших політичних акторів сьогодення, вирішення проблеми міжнародного тероризму є стратегічним орієнтиром. З точки зору заступника начальника прес-служби держдепартаменту США Марка Тонера, висловленої на одному із регулярних брифінгів для журналістів,Вашингтон «вибудував те, що нам здається ефективною коаліцією» для боротьби з терористичним угрупуванням ІДв Іраку і Сирії. Причому це – «лише один компонент»американської антитерористичної стратегії, зазначив дипломат.«Ми залишаємося вірними своєму підходу до протидії тероризму», – сказав офіційний представник зовнішньополітичного відомства США, відповідаючи на прохання прокоментувати критику підходів США до боротьби з міжнародним тероризмом, висловлену російським лідеромВолодимиром Путіним на зустрічі дискусійного клубу «Валдай» у Сочі. Крім того, за даними Радіо Свобода від 25 листопада 2015 року Обама заявив, що після скоординованих нападів у Парижі, у результаті яких загинули близько 130 людей, Сполучені Штати і Франція є єдиними у боротьбі проти тероризму, так як угруповання ІД та його ідеологія становлять серйозну загрозу для всього світу. Президент США закликав ЄС імплементувати угоду, яка дозволить ділитися інформацією про пасажирів літаків, а Президент Олланд пообіцяв посилити повітряні удари проти угруповання ІД у Сирії та Іраку і створити єдину коаліцію, яка зможе перемогти ісламістів.
     Аналізуючи позицію ЄС, студенти виявили її тотожність із поглядом на питання США. За даними видання «Українська Правда» від 26 листопада 2015 року лідери держав ЄС висловили солідарність з Францією і назвали теракти в Парижі 13 листопада атакою проти всієї Європи. У їх спільній заяві, оприлюдненій на сайті Єврокомісії, визначено, що загрозу тероризму ЄС долатиме за допомогою «належних заходів і з усією рішучістю». Політики підкреслили, що терористи не досягли своєї мети – розділити, залякати і посіяти ненависть.Саме тому в рамкизаключного документу позачергової Ради ЄС з юстиції і внутрішніх справ, який, на думку міністра внутрішньої безпеки головуючого у ЄС Люксембургу Етьєн Шнайдер, значно посилює інструменти боротьби проти тероризму, було включеноПроект Директиви про реєстрацію імен пасажирів і розділи щодо боротьби із незаконним обігом вогнепальної зброї та посилення контролю на зовнішніх кордонах ЄС. Більше того, ЄС розглядає можливим партнерство щодо протидії тероризму з Російською Федерацією. Останні терористичні атаки вивели проблему тероризму в пріоритет у порівнянні із засудженням ЄС російської агресії в Україні. Проте українська тема не зникає з  порядку денного і, не дивлячись на посилення заходів безпеки у Шенгенському просторі, політичне рішення про безвізовий режим ЄС з Україною затверджено, оскільки Україна зі свого боку виконала усі умови ЄС (повідомив посол з особливих доручень Міністерства закордонних справ України Дмитро Кулеба Інтернет виданню «Цензор.нет»).
     Росія зі свого боку готова об’єднатися із Францією проти тероризму. Під час переговорів у Кремлі В. Путін від імені Росії висловив вдячність французькому президенту за його зусилля у формуванні широкої антитерористичної коаліції і підкреслив співпадіння позицій держав. Відомо, що 18 листопада 2015 року Росія внесла на розгляд Ради Безпеки ООН оновлений проект резолюції про координацію зусиль у боротьбі з терористичними організаціями. За словами постійного представника РФ в ООН Віталія Чуркіна нові положення документа навіяні заявою «Групи двадцяти», ухваленою на саміті в Анталії. У проекті резолюції «чітко сформульована концепція самооборони й 51 стаття» Статуту ООН і «більший акцент зроблено на боротьбі з ІДІЛ  і необхідності спільних зусиль», проте залишається пункт про необхідність координації дій із владою держав, на території яких проводяться воєнні операції. Нагадаємо, що попередній варіант тексту, запропонований Росією у вересні 2015, не знайшов підтримки в деяких членів Ради Безпеки, які не були готові співпрацювати з урядом президента Сирії Башара Асада. В. Чуркін заявив, що російська сторона намагалася змінити проект таким чином, щоб ураховувати настрої французьких колег, і вирішила недоцільним чекання нового тексту, коли  є готовий варіант. В. Чуркін вважає, що російський проект «сформульовано дуже добре» і написано таким чином, щоб «бути прийнятним для всіх», хто не шукає приводу для суперечок.Раніше французький постпред Франсуа Делаттра заявив, що Париж працюватиме над власним варіантом резолюції, «який буде коротким, сильним і зосередженим на боротьбі з ДАІШ», а також зазначив, що в оновленому російському проекті резолюції містяться «незначні зміни» у порівнянні з попередньою версією.Головуючий у Радбезі британський дипломат Метью Райкрофт повідомив, що перший обмін думками щодо російського проекту вже відбувся – і у Раді Безпеки все ж чекатимуть текст від Франції (ТАСС).

     Аналіз позицій впливових політичних акторів міжнародних відносин щодо протидії міжнародному тероризму дозволив припустити, що сьогодні між ними не має кардинальних протиріч щодо визначення підходів, засобів і методів ведення такої боротьби. Спільний ворог спонукає їх консолідувати зусилля і разом виступити проти невідворотної загрози. Єдиним наріжним каменем такої співпраці залишається принциповість позицій деяких акторів, узгодженням яких і відзначиться найближчим часом їх співробітництво в рамках Ради Безпеки ООН.

     Матеріал підготувала доцент кафедри міжнародного права та
порівняльного правознавства КУП НАН України,
к.ю.н. О.М. Поліванова