Національна академія наук України Київський університет права

В КУП НАНУ було проведено відкриту лекцію для студентів на тему нормативно-правової основи функціонування системи вищої освіти в рамках викладання предмету «Методологія та організація наукових досліджень з теорії та практики міжнародного права»

3 Березня, 2015

     18 лютого 2015 р. було проведено відкриту лекцію для студентів 5 курсу факультету міжнародних відносин на тему нормативно-правової основи функціонування системи вищої освіти в рамках викладання предмету «Методологія та організація наукових досліджень з теорії та практики міжнародного права».
     Метою викладання даної дисципліни є поглиблення знань студентів щодо наукових та методологічних аспектів вивчення та практичного втілення різних аспектів міжнародного права, а також теоретично-нормативної системи здобуття освітньо-кваліфікаційних рівнів з міжнародного права.
     Комплекс нормативно-правових актів, що регламентує процес здобуття вищої юридичної освіти та окремі його аспекти є надзвичайно різноплановий. Основою є ряд положень Конституції, які гарантує усім громадянам здобуття освіти та самовираження, яке проявляється у тому числі через вибір майбутньої професії. До інших актів відносяться Закон України «Про освіту», «Про наукову і науково-технічну діяльність», ряду Постанов Кабінету Міністрів України та наказів Міністерства освіти та науки України. Серед них було обговорено акти, що стосуються переліку спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційними рівнями спеціаліста і магістра; про навчання іноземних громадян в Україні; згадано перелік кваліфікаційних категорій і педагогічних звань педагогічних працівників; про документи про освіту та вчені звання та про порядок надання цільових пільгових державних кредитів для здобуття вищої освіти. Окремо відмічено накази МОН про затвердження Положення про порядок переведення, відрахування та поновлення студентів вищих закладів освіти та Положення про проведення практики студентів вищих навчальних закладів України.
     Окремим предметом лекції стало обговорення нового Закону «Про вищу освіту» 2014 р., який є результатом багаторічної праці багатьох людей з метою наближення стандартів та якості вітчизняної освіти до загальноєвропейських вимог. Було наголошено, що студенти, в першу чергу юристи, повинні читати першоджерела, а саме згаданий закон, який в деяких аспектах по іншому регламентує систему освіти. Зокрема у Законі більш деталізовано опрацьовано автономію та права вищих навчальних вузів, порядок обрання та права керівних органів, систему освітньо-кваліфікаційних рівнів. Студенти погодилися з думкою, що сам цей Закон може стати темою окремої лекції, у тому числі в контексті необхідності внесення змін до низки підзаконних актів, що стосуються вищої освіти та були прийняті ще у дев’яностих роках ХХ століття.
     Було також відзначено, що генератором зміни освітнього законодавства є прагнення України увійти не лише у економічну спільноту європейських народів, але і бути частиною європейського освітнього простору, якому ми можемо дати величезну наукову спадщину, значний людський потенціал та прагнемо отримати найкращі здобутки та позитивний досвід країн Європи. Саме це є одними із принципів Болонського процесу, який активно втілюється у наші реалії.
     
Загалом слухачами було позитивно сприйнято тему лекції, в якій було комплексно показано нормативну основу їхнього навчання та устрою системи вищої освіти.